Mengapa Facebook boleh menjadi alat perniagaan yang baik
Rangkaian yang
mudah dan digunakan sebagai alat komunikasi
Pertama
sekali, Facebook adalah satu rangkaian yang mudah
dan alat komunikasi untuk semua orang. Berbanding dengan platform media
sosial lain, Facebook adalah lebih user-friendly.
Menurut beberapa perangkaan
dari Gigya. Sebuah
syarikat yang boleh berkongsi widget
pada lebih daripada 5,000 tapak kandungan, orang-orang boleh klik butang saham
di laman web ini dan menghantar pautan
artikel, gambar, atau
video melalui menu
perkhidmatan yang berbeza termasuk
Facebook, Twitter, MySpace. Terdapat
juga beberapa statistik
tentang barangan yang
dipamerkan. Facebook menguasai
dengan kira-kira
tiga perempat daripada semua perkara yang dikongsi
antara laman web media
sosial yang berbeza seperti Twitter, MySpace dan Yahoo. Ini bermakna Facebook adalah satu perkhidmatan yang membolehkan perkongsian
maklumat menjadi mudah. Terdapat juga satu fungsi untuk Laman Facebook iaitu Facebook Insight. Menurut
Pusat Bantuan Facebook,
ia akan mengukur jangkauan
(contohnya, jejak, klik), kesan virus
(contohnya, menambah peminat), responder (contohnya,
jantina dan umur), dan pelawat Page. Manfaat menggunakan
Facebook Insight adalah
percuma, kerap, kemas
kini terperinci mengenai pertumbuhan laman. Oleh
itu, syarikat-syarikat perniagaan
boleh mengetahui analisis
terperinci tentang demografi peminat mereka dan jumlah peminat yang berinteraksi
dengan laman.
Populariti pengguna
Disebabkan oleh Facebook
yang mesra pengguna, ada ramai orang yang menggunakannya sebagai alat
komunikasi mereka dengan rakan-rakan mereka. Menurut pelepasan Google pada data
Trafik Web pada 28 Mei 2010 "Facebook adalah Raja" apabila ia datang kepada
pelawat dalam talian walaupun kritikan mengenai privasi dalam sfera media
sosial. Pada masa ini terdapat sekitar 540 juta akaun (aktif dan tidak aktif), yang
lebih sedikit daripada 25 peratus daripada penduduk Internet. Dalam masa 540 juta
akaun-akaun ini, terdapat 350 juta pengguna aktif. Dalam laporan penyelidikan dari
Nielsen Scan yang dilakukan pada bulan Oktober 2009 nombor yang jika Australia mengakses
sosial media tapak telah semakin berkembang pada tahun lepas, dengan penonton unik
untuk yang paling popular di Australia media laman sosial, Facebook, melepasi lapan
juta buat kali pertama Ogos 2009. Disebabkan ramai pengguna Facebook, terdapat
peluang yang besar untuk perniagaan untuk memasarkan produk dan perkhidmatan
mereka kepada pelanggan mereka dan juga menarik pelanggan baru.
Penglibatan
segera pelanggan
Facebook
boleh memberikan penglibatan pelanggan serta-merta
bagi syarikat-syarikat. Perniagaan
boleh berinteraksi dengan pelanggan
dengan menubuhkan Page (Laman Facebook). Facebook menyediakan satu platform untuk membentangkan maklumat multi-media
kepada pelanggan mereka seperti gambar, video,
maklumat terkini dan acara. Oleh itu, pelanggan dapat
mengetahui maklumat produk dan perkhidmatan yang lurus dari sumber. Tambahan
pula, syarikat-syarikat boleh menetapkan syarat untuk membolehkan orang ramai menghantar beberapa gambar atau video yang berkaitan
produk mereka. Di samping itu, syarikat-syarikat boleh
melantik ahli-ahli masyarakat dengan memanfaatkan
modal dalam kumpulan rakan. Oleh itu, syarikat boleh
mengulas kembali kepada
orang mengulas, ia
membantu membina hubungan dengan pelanggan yang percaya
dan memberikan kelebihan
daya saing. Ia adalah kerana mereka boleh melaraskan pemasaran dan perkhidmatan perniagaan untuk mencapai keperluan pelanggan dan memperbaiki produk
dan perkhidmatan mereka. Apabila orang 'Like' Halaman syarikat
perniagaan, mereka akan mendapat kemas kini
dari halaman serta-merta.
Oleh itu, orang ramai akan mengetahui maklumat syarikat
dikemas kini dan boleh
menghubungkan kepada perniagaan dengan mengklik jawatan.
Bukan sahaja ada urusan pelanggan serta-merta bagi syarikat-syarikat perniagaan, tetapi mereka juga boleh terlibat dalam perkongsian perniagaan, pelanggan dan pelanggan yang berpotensi. Ia adalah kerana semua perkongsian yang berpotensi, pelanggan boleh mengetahui maklum balas dan terperinci syarikat dari Page.
Bukan sahaja ada urusan pelanggan serta-merta bagi syarikat-syarikat perniagaan, tetapi mereka juga boleh terlibat dalam perkongsian perniagaan, pelanggan dan pelanggan yang berpotensi. Ia adalah kerana semua perkongsian yang berpotensi, pelanggan boleh mengetahui maklum balas dan terperinci syarikat dari Page.
Maklumat dan maklum
balas yang cepat
Secara tradisinya,
apabila perniagaan yang mahu mendapatkan maklum balas terhadap produk mereka atau
pendapat bagi perkhidmatan daripada pelanggan, mereka perlu menjalankan pengundian
mengundi atau menjalankan tinjauan panggilan. Sekarang dengan media sosial, Facebook
menyediakan satu jaringan yang aktif dengan pelanggan mereka. Oleh itu,
syarikat hanya perlu untuk menghantar soalan di dinding atau status mereka dan ia
akan kekal di mana beratus-ratus orang boleh memberi maklum balas dalam masa beberapa
minit. Ia boleh menjadi penyelidikan yang baik bagi syarikat dan produk mereka dan
imej jenama. Masa itu emas, jika perniagaan boleh mendapatkan pelbagai jenis maklum
balas secepat mungkin, mereka boleh memperbaiki produk dan perkhidmatan mereka dalam
sekelip mata.
Mencapai kedudukan enjin carian
yang lebih tinggi
Untuk semua
laman, mereka akan mempunyai URL unik mereka
sendiri. Sebagai contoh, di sini
adalah beberapa pautan Laman:
ABC: http://www.facebook.com/abc
RMIT: http://www.facebook.com/RMITuniversity
Oleh itu, apabila orang mencari di Google dengan menggunakan kata kunci, contohnya ABC dan Facebook, mereka boleh mendapatkan pautan Page Facebook mudah. Oleh itu, syarikat boleh meningkatkan pendedahan mereka kepada orang ramai dengan menubuhkan Facebook sendiri mereka. Di samping itu, Laman Facebook boleh meningkatkan penonjolan produk atau jenama.
Harga percuma / Rendah
Salah satu sebab yang paling
penting mengapa Facebook dapat membantu ialah ia adalah percuma atau harga
yang rendah untuk rakyat menubuhkan Page
perniagaan mereka di Facebook. Laman adalah bebas untuk
semua orang untuk
mempromosikan perniagaan mereka. Sebaliknya,
pengiklanan adalah satu lagi pilihan yang baik bagi perniagaan. Facebook akan
membantu penonton perniagaan
sasaran yang ditetapkan oleh demografi, psikografi mereka,
dan tekno-grafik profil
mereka. Dan bajet minimum 1 dollar sehari.
Oleh itu, Facebook boleh mengurangkan perbelanjaan pemasaran dan perniagaan
boleh menggunakan wang itu pada elemen-elemen lain pembangunan untuk perniagaan mereka.
Teknologi baru
Pembangunan teknologi
baru juga merupakan sebab penting untuk menggunakan Facebook sebagai alat
perniagaan. Pada masa kini, "telefon pintar" adalah amat popular kerana
ia membolehkan orang menggunakan internet bila-bila masa dan di mana sahaja kerana
yang maju rangkaian Internet mudah alih. Sebagai contoh, terdapat banyak alat mudah
alih termasuk media yang tiada had untuk melayari penggunaannya. Kemajuan dalam
teknologi mudah alih membolehkan syarikat-syarikat untuk menggalakkan produk
dan perkhidmatan mereka semasa mereka sibuk dan tidak hanya terperangkap di
meja, di samping sebagai maklum balas pelanggan boleh diterima bila-bila masa.
Psikologi pelanggan
Selain daripada kelebihan kepada
perniagaan, ia mempunyai banyak fungsi dan aplikasi
terlibat untuk merapatkan jurang antara perniagaan dan pelanggan;
oleh itu ia adalah lebih menarik dan intim
daripada laman web rasmi syarikat. Di
samping itu, pelanggan akan merasa mudah bagi mereka
menyatakan apa yang mereka mahu dan
berkongsi pendapat mereka mengenai produk-produk
tertentu dalam rangkaian sosial
mereka. Lebih-lebih
lagi, dengan bukti membuktikan bahawa pelanggan mahu menunjukkan rakan-rakan
mereka apa produk atau syarikat-syarikat kegemaran mereka dengan mudah.
Hubungan
yang kuat dengan laman web lain
Mereka boleh menunjukkan data terperinci syarikat dalam Info
Laman. Mereka boleh meletakannya
di laman web rasmi syarikat, Twitter, blog, YouTube saluran, dll. Di
samping itu, terdapat satu fungsi
yang dipanggil Badge untuk perniagaan untuk menghantar pada laman utama atau blog mereka, ini membolehkan
pelanggan mereka untuk memerhati dan menghubungkan
kembali kepada Facebook
syarikat.
Akhir kata sudi-sudikanlah melawat laman perniagaan saya di
Wassalam
No comments:
Post a Comment